zondag 16 juni 2013

Wat zegt het Werkplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het Katholiek Kleuteronderwijs in Vlaanderen:

Vooreerst vinden we op
p. 80 schema 4

De component van levensbeschouwelijke en religieuze verbondenheid voor bidden is :

D. Verkennen van de geloofstaal en groeien in symboolgevoeligheid.
  • groeiproces: een proces van vertrouwen aangepast aan hun leeftijd.
  • vertrekken vanuit hun eigen belevingen, eigen ervaringen.
  • volwassenen zien bidden, juf, ouders, oma,...
  • geloofsvieringen op school, ze zullen hier pas open voor komen als deze aangepast zijn aan hun leeftijd
  • het specifieke van een godsdienst wordt vaak binnengebracht via verhalen en feesten, voorwaarde: ze moeten aangepast zijn aan de intellectuele en psychologische mogelijkheden. aandacht voor anders-gelovigen: ze over hun feesten en rituelen laten vertellen zodat ze ook betrokken zijn.
  • klasrituelen die een gelovige beleving uitdrukken verkennen: juf bidt (aanschouwen) , meebidden met juf (verbondenheid ervaren, zowel dagelijks in de klas als met de vieringen in de klas en in de school) Weerom respect en openheid tonen voor anders- en niet-gelovige kleuters.
  • symbolen verkennen en ze gebruiken in het klasgebeuren om uitdrukking te geven aan belangrijke waarden in het klasgebeuren.
Kort samengevat: Wat heeft een kleuter nodig om tot bidden te komen...
  • Vertrouwen
  • Voorbeeld: Hoe kan ik bidden? Respect voor wie niet kiest om te bidden of anders bidt.
  • Eenvoudige symbolen

In één van de volgende blogs ga ik verder in op  'Rituelen en symboliek'



Geen opmerkingen:

Een reactie posten