Vooreerst vinden we op
p. 80 schema 4
De component van levensbeschouwelijke en religieuze verbondenheid voor bidden is :
D. Verkennen van de geloofstaal en groeien in symboolgevoeligheid.
- groeiproces: een proces van vertrouwen aangepast aan hun leeftijd.
- vertrekken vanuit hun eigen belevingen, eigen ervaringen.
- volwassenen zien bidden, juf, ouders, oma,...
- geloofsvieringen op school, ze zullen hier pas open voor komen als deze aangepast zijn aan hun leeftijd
- het specifieke van een godsdienst wordt vaak binnengebracht via verhalen en feesten, voorwaarde: ze moeten aangepast zijn aan de intellectuele en psychologische mogelijkheden. aandacht voor anders-gelovigen: ze over hun feesten en rituelen laten vertellen zodat ze ook betrokken zijn.
- klasrituelen die een gelovige beleving uitdrukken verkennen: juf bidt (aanschouwen) , meebidden met juf (verbondenheid ervaren, zowel dagelijks in de klas als met de vieringen in de klas en in de school) Weerom respect en openheid tonen voor anders- en niet-gelovige kleuters.
- symbolen verkennen en ze gebruiken in het klasgebeuren om uitdrukking te geven aan belangrijke waarden in het klasgebeuren.
- Vertrouwen
- Voorbeeld: Hoe kan ik bidden? Respect voor wie niet kiest om te bidden of anders bidt.
- Eenvoudige symbolen
In één van de volgende blogs ga ik verder in op 'Rituelen en symboliek'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten