zaterdag 15 juni 2013

Donderdag 13 juni 2013.

Vandaag heb ik weer gebeden in de klas.
Ik sta in klasje 2.5-3-jarige kleuters, wat wil zeggen dat mijn jongste kleuters nu 2.5 jaar oud is en mijn oudste kleuter wordt 4 jaar in juni.
We bidden elke dag in de klas. Hoe verloopt zo'n ritueel bij ons?

Eerst doen we de lichten uit.
Een kleuter wordt uit de kring gekozen en komt bij juf staan.
Juf neemt een lucifer en steekt het kaarsje aan.
Kleuters zingen:

Nu steek ik het kaarsje aan,
het is voor ons(naam kleuter)
het is voor ons( naam kleuter)
Nu steek ik het kaarsje aan.

Juf omarmt de kleuter en begint luidop te spreken met God.

Dag God,
Dank je dat ons Ansje terug naar de klas is gekomen.
Was je ziek?
Soms zijn wij ziek en moeten wij wat rusten maar meestal worden we snel weer beter.
Dank je God dat wij kunnen genezen. Kijk maar eens naar jullie knieën waar de korstjes op de wonden staan. Straks vallen de korstjes er weer af en hebben weer supermooie knieën.
God denk je ook aan Lien die gisteren op haar tanden is gevallen.
We hopen dat haar tandjes terug goed vast komen te staan.
Denken we eens allemaal aan Liv, we zullen voor haar zingen.

Ansje blaast het kaarsje terug uit

We zingen:

Nu blaast zij het kaarsje uit,
Het was voor ons Lientje
Het was voor ons Lientje
Nu blaast zij het kaarsje uit.

Dank je Ans,

De lichtjes mogen terug aan.

Het is mijn bedoeling om kleuters al op jonge leeftijd vertrouwd te laten met bidden, praten met God, zonder een voor hen onbegrijpbaar  formule gebed. Gewoon ongedwongen nadenken en reflecteren wat nu fijn is , waar ik dankbaar voor ben, wat ik niet begrijp.
Daarnaast is het ook belangrijk in de klas om te denken aan de kleuters die afwezig zijn en de kleuters  die terug zijn blij te verwelkomen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten