woensdag 19 juni 2013

Hoor je wat ik zeg?
Nieuwe kindergebeden

Kolet Janssen en Anne Westerduin
http://users.skynet.be/Kolet.Janssen/hoorje.htm

Hoor je wat ik zeg?
Nieuwe kindergebeden
Bidden is God vertellen wat je bezig houdt. Ook al krijg je niet meteen een antwoord. Een gebed kan over alles en nog wat gaan. Over leuke en verdrietige momenten. Over vragen die je hebt of gevoelens die je verwarren.
Bidden kan je op elk moment. Op jouw eigen manier.
wanneer je op reis gaat
als je je ergert aan je ouders
bij de afwas
tijdens de advent of op Driekoningen
als iemand je een plezier heeft gedaan
onder een sterrenhemel
als je juf ziek is
bij de eerste sneeuw
op een moment dat je je eenzaam voelt
als je opa ziek is
terwijl je nadenkt over God

Kolet Janssen geeft je woorden om met God te praten. Elke dag opnieuw. Stil in je eentje, samen met anderen. Thuis of op school. Aan tafel of voor het slapengaan. Korte, eerlijke gebeden die echt passen bij wat je als kind meemaakt. Anne Westerduin maakte frisse, gevoelige illustraties bij de vele gebeden.
Vanaf 6 jaar
Met kleurenillustraties van Anne Westerduin
Coproductie met Kok
Gebonden met leeslint, ca.160 p.
Formaat : 19 x 25,5 c

ISBN : 90 80829 03 X
Ik heb dit boek in de bib van Duffel gevonden. "Gebeden, kinderbijbels, die worden niet veel ontleend..." repliceerde de bibliothecaresse .
 
Ik heb er met plezier in gelezen. De stijl is gewoon vertellend, geen rijm.
 
'Nadenken over God'(p148) is een mooi gebed: "Dag meneer God, soms vraag ik me af wie je bent? Lijk je op opa of op de zon?...Misschien ben je wel een mevrouw...."
Het feit dat God misschien vrouwelijk zou kunnen zijn vind ik al fijn gedurfd.
 
Verder: "Ben jij daar helemaal alleen? Of nee, Jezus is daar en mijn oma en nog veel meer dode mensen..."
 
Een ander gebed 'Nadenken over geloof en ongeloof''( p149) begint ontwapenend:" God, weet je wel dat er massa's mensen zijn die niet in jou geloven? Mijn oudere buurjongen bijvoorbeeld....en mijn oom Jos....'Als je dood bent, is het gedaan', zegt mijn oom Jos. Het klinkt alsof hij het niet erg vindt...
Naar het einde van het gebed: ...En je neemt het niemand kwalijk als hij niet in jou gelooft. Ik hoop dat ik altijd in jou blijf geloven.
 
Op pagina 11 heeft zij ook het 'Onze Vader' hertaald. Mooi daarin is "...Geef ons wat we vandaag nodig hebben en vergeef on onze fouten. Help ons ook aan anderen hun fouten te vergeven...."
 
In haar woord vooraf eindigt ze mooi met: " Je kunt de gebeden in dit boek stil voor jezelf lezen. Je kunt ze ook voorlezen aan anderen, thuis of ergens anders, aan tafel, voor je gaat slapen, of op een ander moment. Je kunt een gebed zoeken dat precies bij je past bij wat je die dag hebt meegemaakt. Je kunt de teksten ook aanpassen aan jouw leven en zelf dingen aanvullen. Want bidden doe je helemaal zelf, op jouw eigen manier.
 
Super!
 
Ik ga deze avond voor het eten het eerste gebed ' Op een rotdag' voorlezen voor Louise(6 jaar) en Luc. En als het werkt, dan koop ik het aan. En zo leer ik gaandeweg goede stukjes vinden voor mijn klas.
 
Ook de tekeningen bij elk gebed zijn grappig en gevat.
 
fragment van de website:
 Gebed voor als je ouders gescheiden zijn7395N012.tif (2967264 bytes)
Vandaag ben ik bij mijn mama,
En morgen weer bij mijn papa.
Papa en mama zijn niet meer dol op elkaar,
Maar gelukkig nog wel allebei op mij.
Dat is niet altijd makkelijk.
Maar het scheelt toch wel dat ik het weet.
‘We scheiden nooit van jou’, hebben ze gezegd.
En daar houd ik ze aan.
Nu moet ik alles twee keer vertellen,
En heb ik twee bedden en twee plaatsen aan tafel.
’s Ochtends weet ik soms niet waar ik ben,
en soms vergeet ik mijn spullen bij de een,
als ik ze bij de ander nodig heb.
Maar meestal lukt het me wel.
Zo houd ik ze allebei vast.
God, zorg jij voor allebei mijn ouders?
Ook al zijn ze niet meer samen?
Dankjewel.

Zou perfect passen bij een kleuter van mijn klas, Binnen drie jaar zou dit gebed hem deugd doen, nu is hij er nog te jong voor (3 jaar)

Een stukje uit een recensie van Mik Ghys,
 
 Aan het begin van elk hoofdstuk vind je ook een verhaal uit de bijbel dat aansluit bij het thema. Zo kan je zien dat sommige gebeurtenissen van alle tijden zijn. Achteraan in het boek staat nog een gebedsdobbelsteen. Die kan je in elkaar knutselen en gebruiken op een moment dat je het nodig hebt. Een handig trefwoordenregister sluit het geheel af. De speelse illustraties nodigen uit om het boek open te slaan en brengen je onmiddellijk in de juiste sfeer. Je kan er alleen van genieten of samen met anderen, thuis of op school, ’s morgens, ’s middags of ’s avonds. Een praktisch leeslint helpt alvast om het boek veel te gebruiken.

Mik Ghys in Pluizuit, 7 april 2005
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten