zondag 16 juni 2013



Bespreking gebedenklapper  'Bidden met kleuters' deel1, gebed(1 - 8)
Bidden met kleuters

D/2010/0938/05
ISBN 9789081568845
2010 – 295 mm x 215 mm
25 bladen

 
Wil je tijd maken om samen met kleuters te bidden en het een tastbare plaats geven in de kleuterklas?

VVKBaO ontwikkelde een heuse gebedenklapper onder de toepasselijke titel Bidden met kleuters. Het is een kleurrijke, kindvriendelijke uitgave geworden waarin gebed en beeld elkaar versterken. Kleuters kunnen hun eigen foto of tekening in de klapper stoppen.
Bidden wordt zo een interactief gebeuren!

 
De gebedenklapper omvat gebeden voor bijzondere gelegenheden: geboorte van een broer of zus, een verjaardag, het overlijden van een familielid. Ook alledaagse situaties zoals samen eten en spelen komen aan bod. Daarnaast vind je er gebeden die geschikt zijn voor het ochtend- en avondritueel en gebeden die passen bij het vertellen van een Bijbelverhaal.
(bron VVKBaO, concept,teksten en lay-out: Veronique de Kock, Hilde Hendrickx en Ann Knapen,
uitgave van DOKO vzw)
 

Ik heb deze gebeden klapper in de klas. Maar tot nu toe nog niet gebruikt. Ik heb hem al enkele keren gelezen. Maar ik ben misschien niet gemakkelijk in het overnemen van een tekst.
Ik heb vroeger poëzie voorgedragen en ik weet van toen al dat ik zéér kieskeurig was in het kiezen van de gedichten. Het moest passen, raken, diepte hebben.

 Ik wil nu vertellen hoe ik deze klapper in de klas wil gebruiken.
 
Gebed 1 : gevoelens
 
Blij , verdrietig,
boos of bang.
Ik weet God
dat ik het
aan Jou
vertellen kan.
 
Goed gebedje maar voor mijn jongste kleuters gaat het begin te snel.
Ik zou het zo herwerken:
 
God,
Ik ben graag blij.
Maar verdriet dat wil ik niet.
Soms ben ik boos ( mimiek, gebaren)
Soms ben ik bang.
God,
Ik weet dat ik het
Jou
vertellen kan.
(stilte, je mag nu stilletjes tegen God vertellen hoe, je je nu voelt)
 
Foto: twee kleuters die naar elkaar lachen, ik zou de vier gevoelens eenvoudig door één kleuter laten zien.
Ik heb dit met mamadag ook gedaan, een mama die boos, bang, blij en verdrietig kijkt, en dit sprak hen erg aan.
 
Gebedje 2: Naam
 
God,
Ik heb een naam.
Mama, papa
vinden die naam
heel mooi,
heel bijzonder.
Zij gaven hem
aan mij,
hun kleine wonder.
 
De naam zou ik al laten invullen, iedere kleuter hoort graag zijn eigen naam.
Opgepast voor nieuwe gezinsvormen: één mama, mama+mama, papa+papa, dus dit zou ik ook al laten invullen als er een andere gezinsvorm bij één van de kleuters aanwezig is.
Het einde vind ik mooi.
Ik zou het herwerken tot:
 
God
Mijn naam is (naam invullen)
Dat weet je wel.
Die heb ik van (mama en papa, mama en moeke, ...) gekregen.
Zij vonden hem mooi en nu vind ik hem ook mooi én
heel bijzonder.
Zij gaven hem
aan mij,
hun kleine wonder.
 
Dit is fijn als de kleuterleid(st)er de kleuters één voor één bij haar roept  de kleuter omarmt en zegt:
 
God
Mijn naam is( kleuter zelf laten invullen)
Dat weet je wel
Die heb ik van (kleuter zelf mama, moeke, papa, vake laten zeggen)
 
Kleuterleid(st)er gaat verder, na een aantal keren kunnen de andere kleuters het meezeggen.
 
Ook fijn om het vast te zetten in het verjaardagritueel.
 
Prent: Er staat, kleef hier een spiegel. Ik zou erbij zetten: Ga voor de spiegel staan, of jezelf met héél de klas in een lang raam spiegelen: Zie jezelf in het raam? Juf start het gebedje: God, mijn naam is...( zeg jullie naam eens), dat weet je wel.( Van wie heb je die gekregen?)...
 
Gebed 3: Doen
Samen zingen,
samen springen,
samen spelen.
Samen lachen,
samen wenen,
samen delen.
Wat leuk,
lieve Jezus
dat we hier
samen zijn met velen.
 
Van dit gebed zou ik prenten, beter nog foto's maken van de eigen kleuters al zingend, springend,...
en deze als begeleiding van het gebed op de grond leggen in de kring zodat ze al zoveel mogelijk kunnen meezeggen.
 
Foto: Een kleuter die aan het zingen is? Ik zou een kleuter met een naamkaartje rond zijn hals naar het kaartje laten wijzen.
 
Gebed 4: Ik kan het al zelf
God,
ik wil alles zelf doen
want ik ben al groot:
jas open,
jas uit,
jas aan,
jas dicht.
Schoen open,
schoen uit,
schoen aan,
schoen dicht.
Juf, mama, papa...
die zijn héél fier.
En als het eens
niet lukken wil
dan helpen
ze met plezier!
 
Jas en schoen open zou ik niet zeggen maar jas en schoen los doen.
Ik herwerk:
 
God
Ik wil alles zelf doen
want ik ben al groot:
Jasje aan
jasje dicht,
jasje los
jasje uit
en ik hang hem zelf aan de haak,
dit doe ik elke dag heel vaak
Juf, (invullen van de gebruikte formulering van mam en papa, gezinssamenstelling, daar kan ook de naam van de zorgouder ingevuld worden.)
die zijn héél fier.
En als het eens niet lukken wil,
dan helpen ze
met veel plezier!
 
Demonstratie van de kleuter die ineens na een hele poos haar jas na de speeltijd toch zelf loskrijgt en aan de kapstok kan hangen. het gebedje kan na de demonstratie hier bij aansluiten. Zo leer je de kleuter zich present te stellen en zijn zelfwaardegevoel stimuleren.
 
Je kan ook het stuk van de jas invullen door:
Schoenen aan, veters vast, veters los, schoenen uit. Maar de jas gaan ze sneller kunnen.
In het montessorischool is een van de pijlers: 'Leer mij het zelf te doen'
Er zij ook vele materialen ontwikkeld om die zelfredzaamheid te stimuleren.
Zie montessori sluitingsrekken met velcro, grote kleine knopen, ritssluitingen, drukknopen, veters, kliksystemen,...
 
Foto: Een kleuter helpt een andere kleuter zijn jas aan te doen... Ik zou hier een foto nemen van een kleuter die naar haar knoopjes kijkt terwijl ze de jas dicht doet.
 
De foto's zijn goed maar spijtig genoeg niet tijdloos. Ik had de kleuters een wit T-shirt gegeven en een neutrale achtergrond zodat het onderwerp van het gebed duidelijker zou zijn.
Ik ga volgend jaar september met een opleiding fotografie starten. Het is een goed onderwerp om hiermee te starten.
 
Gebed 5: Een telgebedje
 
1,2,
tel je mee?
3,4,
met plezier.
5,
dat vind ik zo plezant.
Het zijn de tenen aan één voet
en de vingers aan één hand.
6,7,8,
en als je even wacht
tel ik verder, 9,10!
Lieve God,
heb je dat gezien?
Ik tel van 1 tot 10.
 
Dit doet denken aan het versje van Dikkertje Dap van Annie M.G. Schmidt

 
 
 
 Of het doet denken aan het verjaardagsversje:
1,2,
Ga je mee?
3,4,
Mee met wie?
1,2,3,4,5,6,7,
Mee met de jarige ,
lang zal hij leven!

 Ik zou het zo aanpassen:

1,2,3,4,5,
vijf vingers aan één hand
1,2,3,4,5,
vijf vingers aan één voet
Lieve God
heb je dat gezien?
Ik weet al hoe je tellen moet!

De bijhorende foto: Een hinkelende jongen is tof maar ik zou het houden bij één foto van een kleuterhandpalm en een kleutervoetzool.

Gebedje 6: Blauw

Lieve Maria,
we kijken
samen naar de wolken
die aan de hemel staan.
Er samen
naar kijken
en naar een wolkje wijzen.
Soms vind ik
de hemel
met wolken
net zo blauw
als de jurk
van jou.

Dit vind ik een mooi gebedje, het sluit aan bij hun leefwereld , naar de lucht kijken , eenvoudige verbanden leggen die de meeste volwassenen niet meer kunnen zien.
Het gebed houdt ook een activiteit in zich, naar de wolken kijken.
Ook fijn voor een meditatiemomentje.

Concept van de foto: Een juf met de klaspop Jules op de buik met langs weerzijden een kleuter,  samen liggend naar de wolken kijkend vind ik zéér geslaagd.

Gebed 7: Verjaardag

O, God,
vandaag
ben ik zo blij!
Vandaag,
is het feest
voor mij.
Dat maakt mij
zo reuzeblij!

Goed, eenvoudig.

Het doet me een beetje denken aan het liedje dat ik voor een verjaardag zing.

In (maand invullen) ben ik jarig,
dat is een leuke dag voor mij!
Kom erbij, kom erbij!
Kom en feest nu mee met mij!

Foto: jarige op een verjaardagtroon samen met twee vriendinnetjes.
Ik zou een foto nemen van een kleuter met een kroon die uitbundig lacht. Het blij zijn moet van de foto afspringen.

Gebed 8: Bidden

Ik en jij
we horen erbij.
Ik vouw
hand in hand
en maak het stil
als het kaarsje
brandt.

Ik (of naam kleuter ) steekt het kaarsje aan.
Hand in hand ( je kan kiezen om ze individueel de handen te vouwen of ze 'verbinden' met de handen, elkaar de hand te geven en een kring te maken)
Stil...(wachten)
God hier zijn we dan: Ik, wij  en Jij
Even is het spelen gedaan,
om héél dicht bij Jou te staan. (wachten)
(kleuter blaast het kaarsje uit.)

Dit is fijn om in openlucht te doen. Je voelt de lucht, je hoort de merels fluiten in de lente.
Zelfs bij lichte regenval kan dit aangenaam zijn.

Zo ik heb de eerste acht gebeden besproken. De sterkte van de gebedenklapper is dat de gebeden eenvoudig zijn en aansluiten bij hun leefwereld.
Toch vind ik dat een juf slechts een gebed goed kan brengen als het volledig bij haar kleuters en zelfs bij en haarzelf aansluit. Een juf moet aan de slag gaan met materiaal en niet altijd maar klakkeloos overnemen.
Ik wil zeker niet de makers van deze gebedenklapper bekritiseren want ik vind dat zij een enorme inspanning hebben gedaan om kleuters vertrouwd te maken met het levensgebed.

Spijtig is dat de tijd afleesbaar is van de foto's. Ze zijn aan vernieuwing toe.

De volgende dagen bespreek ik de andere gebeden.

Diana











 

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten