donderdag 22 augustus 2013

Boekje, Mijn eerste gebeden.


Bespreking budgetvriendelijk gebedenboekje voor jonge kinderen



 


Dit boekje vond ik in de "Boekenvoordeel" . Het koste slechts 4.95 euro.
Uitgever: Parragon
Ontwerp en uitvoering: Chris Fraser
Illustraties: Caroline Jayne Church
Vertaling: Elke Doelman
ISBN 978-1-4054-3824-7

Het boekje is een verzamelbundel van mooie gebeden. De meesten zijn op rijm.
Het heeft zeven hoofdstukken:

1) De wereld is prachtig: een hoofdstuk met gebeden waarin men God dankt voor het leven en de vriendschap. Er zijn lange, moeilijkere gebeden bij maar er zijn ook fijne gebeden bij voor de allerkleinsten van  mijn klas . Zoals een doe-gebedje:

" Zo groot als de wereld
(spreid je armen uit)
Zo diep als de zee
(kniel en wijs naar beneden)
Zo hoog als de hemel
(wijs omhoog)
...."

De versregels worden ondersteund door mooie prenten.
Een ander gebed over vriendschap:

"Ik heb
stille vrienden
drukke vrienden
vrolijk of juist triest
gekke vrienden
leuke vrienden
..."

2)Zegen alle dieren:
Er staan ook vrije vertalingen van oude gedichten en verzen:

"...Ik doe geen levend wezen kwaad
Of het nu om een mug of een vlinder gaat..."
Vrij naar Christina Rossetti (1830-1894)

3)Dank U voor mijn eten
 Hier vond ik echt geen geschikt gebed bij. En dat is niet te verwonderen want dit zijn misschien wel de moeilijkste gebeden. Op vele katholieke scholen wordt er 's middags ook niet meer gebeden. Ik ga hier nog een stukje aan wijden.

4)Zorg goed voor mijn familie
 'Ik ben zo blij met pap en mam' is een mooi gebed voor voor ons volwassenen vanzelfsprekende dingen maar voor kinderen verwonderlijke dingen van het nieuwe het leven.
'Welkom, lieve kleine zus' en 'Heer ik hou veel van mijn broer' kan men gebruiken als men naar heeft gedaan tegen broer of zus. De gebeden over oma en opa zijn wat oppervlakkig.
Wat wel mooi is, is het volgende gebed in verhaalvorm over doodgaan waarbij men de vergelijking maakt met een vlinder.

"...Ik hield een rups in een potje
en hij werd een zwarte pop
Ik dacht dat hij dood was
Maar later ontpopte hij zich
Tot een mooie vlinder
Heer, help me onthouden
dat mensen die doodgaan
een beetje zijn zoals een rups..."

5)Help me goed te zijn. Ook een mooi doe-gebedje
 "Jezus, wijs mij de weg
(wijs naar je voeten)
Bij alles wat ik doe
(spreid je armen uit)
En bij alles wat ik zeg
(raak je lippen aan)..."

6)Het is een bijzondere dag:
Gebeden voor Kerstmis, Pasen maar ook voor een verjaardag, voor een tand die uitgevallen is en voor het vertrek op vakantie.

7)Nu ga ik slapen:
Hier staan de mooiste gebeden, zelfs eentje van Martin Luther

" Ik zie de maan,
En de maan ziet mij,
God zegene de maan,
En God zegen mij"
 
Hier staan de mooiste gebeden, zelfs eentje van Martin Luther

Het mooiste is ' Wees bevriend met kleine dingen'

"Wees bevriend met kleine dingen
Met het bloempje dat nu bloeit
...
Met de warme zonneschijn
Wees bevriend met kleine dingen
En je zult gelukkig zijn"

Besluit, voor zo'n klein verzamelbundeltje kan je hier als juf zeker tien  passende gebeden uit vinden voor je eigen klas tot en met het eerste leerjaar. Er zitten er een paar bij voor zelfs oudere kinderen zoals een oud Engels gebed uit een gebedenboek uit New England

"God zegene iedereen van wie ik hou
God zegene iedereen die van mij houdt
God zegene iedereen die houdt van degenen van wie ik hou
En iedereen die houdt van degenen
die van mij houden"

Dit gebed doet een beetje denken aan het programma 'Man bijt hond' van enkele jaren geleden met de spilfiguur Gustaaf Costers. Dossier Costers, een bizarre rubriek die geïnspireerd is op de beroemde theorie van de 'six degrees of separation'. Die theorie van een Hongaarse schrijver zegt dat elke persoon op deze planeet in maximaal zes stappen te linken is aan om het even welke andere persoon.

Ik weet niet of  na zes herhalingen de wereld in zes stappen rond is. Maar het is een gebed waar je wel eventjes blijf bij stilstaan. En misschien is dit wel het hoofddoel van een gebed: Eventjes stilstaan, bewust worden van de rijkdom of de pijn van het hier en nu, om dan weer voluit verder te gaan of moedig verder te struikelen...












Geen opmerkingen:

Een reactie posten