zondag 25 augustus 2013

Bespreking gebedenklapper 'Bidden met kleuters' deel2, gebed(9-17)

Bespreking gebedenklapper  'Bidden met kleuters' deel2, gebed(9 - 17)

In juni had ik de eerste acht gebeden reeds besproken van de gebedenklapper die ik in de klas heb van Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs

Gebed 9: een 'pauzegebed'

'Kom maar naast
me zitten
op de bank
of aan de tafel
met je banaan of je wafel.
Neem een hapje,
schuif maar bij,
met je koek
of aardbei.
Jezus zie je hoe we samen
smullen,
en ons buikje
vullen?'

Het is een mooi uitnodigend gebed dat dicht bij hun belevingswereld staat.
Ik zou het uit het niets bidden voordat we naar het reftertje gaan om onze koek-en-drankmoment  in te leiden.
En bespreken wat ze in het gebed gehoord hebben.
Zijn de kleuters lief voor elkaar?
Hoe weet je dat?
Wat gaan ze eten?
Wie heeft dat ook bij?
Wie heeft iets anders bij?
Hoe kunnen wij ons buikje vullen? ( ik ben misschien wel de domste juf )
Wat komt Jezus erbij doen in het gebedje ( een moeilijke, maar daar geraak ik wel uit)

Foto, twee kleuters die een banaan smullen.

Gebed 10

Elk kind
is heel apart
en heeft
een plekje
in Gods hart.

Mooi versje. Apart gebruiken de kleuters meestal in de zin van apart leggen of apart gaan staan.
Speciaal is een woord dat ze vaak sneller en beter kennen omdat dat meer in een ondersteunende context horen.
Maar met speciaal is de mooie rijm natuurlijk weg. Apart moet dan toch zeker verduidelijkt worden.
Fijn zou zijn om Gods hart te tekenen op de speelplaats waar ze elk letterlijk een plaatsje innemen en dan een openluchtfoto nemen. Tof hierbij zou zijn dat er veel plaats wordt opengehouden voor de andere kinderen van de school, de andere kinderen van de wereld , de kinderen die nog geboren moeten worden en de kinderen die reeds heengegaan zijn. Stof genoeg om te filosoferen met de kinderen.

Foto: blije kinderen die naar een toneelvoorstelling kijken.
Hilde Hendrickx, één van de samenstellers van de gebedenklapper, is een studiegenoot van mij en we hebben samen gezamenlijke vriendinnen. Toen ik haar begin juli sprak over de gebedenklapper zei ze dat ze liever had gehad dat de foto's meer een culturenmix zouden weerspiegelen. Op deze foto zijn het inderdaad allemaal blanke kinderen.

Gebed 11

Ik volg
Jezus' spoor
Daar ga ik voor!

Foto: meisje dat op grote sandalen wandelt.

Kort maar krachtig.
Weer voer voor gesprek en filosoferen.
Volgen? Wat is dat? Waarom? Wanneer bijvoorbeeld? Kunnen wij Jezus volgen? Waar is hij nu?
Wat is een spoor? Wat is Zijn spoor? Waar leidt dat naartoe?

Mogelijke activiteit : De kleuters een spoor laten volgen op de speelplaats tussen prenten van de' Tuin van Heden' op papa's grote sandalen. Bij elk van de prenten stilstaan die gaan over Jezus :
Start: de geboorte van Jezus
Jezus als klein jongetje
Jezus als lieve volwassene die vertelt, die de kinderen tot zich laat komen, die geneest, die bang is, die bidt.

Gebed 12
Foto: Kinderen die naar huis gaan

God,
onze schooldag
is voorbij
We geven
elkaar een hand
Morgen zien we
elkaar weer.
Tot
de volgende keer !

Ik hou er niet zo van als maar de helft van een tekst op rijm is. Ofwel doe je het helemaal ofwel geen rijm.
Het is natuurlijk zo dat kleuter gevoelig zijn voor rijm. Maar een gebed zonder rijm kan minstens even sterk zijn.

Ik zou het bijvoorbeeld zo doen:

Naar huis!
Ik ga mama vertellen dit en dat,
Ik ga zeuren... of niet... ( vaak als ouders kinderen komen halen gaan ze op zeurmodus, lees vermoeidheid)
Spelen! Eten! Bed!
Knuffelen, lang knuffelen.
God
Slaap wel!
Morgen weer!

of op rijm

Ik heb spijt
maar het is tijd
Dag God, dag mevrouw, dag meneer.( zwaaien, handen met elkaar schudden)
Morgen (maandag) zie ik je weer!

Gebed 13

Foto: kleuter die een kaarsje uitblaast.

Dag God
Ik maak het even stil
omdat ik Je vertellen wil...
( een kleuter of de juf bidt en persoonlijk gebed).

Perfect. Met jonge kleuters luidop, zodat ze de manier van bidden leren. Oudere kleuters kan je ieder voor zich laten bidden.

Gebed 14

Jezus,
Juf vertelt over Jou vaak
een verhaal...
... Elk verhaal gaat
over een stukje
van Jouw leven.
Ze staan allemaal
in de Bijbel opgeschreven
en ik kan ze mee beleven.

Mooie tekst maar buiten dat m'n Jezus aanspreekt vind ik het niet echt een gebed.

Foto: kleuters op uitstap, boer met lammetje in zijn nek.

Gebed 15

Over hoe men naar de school komt. Dank voor de zorg van degene die me naar school brengen.
...
Het voelt goed
dat ze voor me zorgen
vandaag en morgen.

Gebed 16

Mooi gebed bij het thema 'Ik'

Kijk God
Ik kijk naar mezelf, (wijs naar jezelf)
in de spiegel (wijs naar jezelf in de spiegel)
en met een knipoog (knipoog)
of een lach (lach)
zeg ik aan mezelf (wijs naar jezelf)
en aan Jou (steek je handen in de lucht in een V-vorm)
goeiedag! (zwaaien)

Activiteit, leren knipogen in de spiegel of het gebedje ondersteunen in en individuele spiegel, zie blauwe aanvullingen.

Foto kleuter die in een spiegeldoosje kijkt.

Gebed 17

Een goed gebed om te danken voor een 'feestelijke dag'

Plaats om een transparant hoesje te kleven, ik meen om er een kaartje of een foto van de jarige in te steken.

De overige 7 gebeden bespreek ik later.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten