zondag 25 augustus 2013

Bespreking gebedenklapper 'Bidden met kleuters' deel2, gebed(18-24)

Bespreking gebedenklapper  'Bidden met kleuters' deel2, gebed(18-24)

Gebed 18

Gebed voor het samen zijn, beetje gelijkaardig aan gebed 3 maar dan anders verwoord.

"Het is fijn God
om hier elke dag
samen te zijn.
Samen te zingen,
te springen.
Samen te spelen,
ons niet
te vervelen."

Mijn voorkeur gaat naar gebed 3.

Foto: Twee kinderen die muziek maken op een trommel.

Ik heb de indruk dat bij de samenstelling van de gebedenklapper meerdere schrijvers aan het werk zijn geweest en dat ze zo tot een gelijkaardig gebed zij gekomen.

Gebed 19: rouw

"God ik heb zo'n verdriet want oma (opa, mémé...)die is er nu niet meer.
Ik wil aan Jou, God, vertellen dat zij/hij gestorven is en dat ik haar/hem héél erg mis. Het doet pijn niet meer bij haar/hem te kunnen zijn. Ik wil Jou, God, laten weten dat ik haar/hem nooit zal vergeten."

Goed geschreven. Alleen de begeleidende foto past er iets minder bij. Twee lachende kinderen die elkaar omhelzen.

Gebed 20: geboorte

"Jezus, iedereen die mag het horen. Er is bij... een baby geboren. Hij/zij vindt hem zo lief, zo mooi. Zie je hoe... straalt vandaag? Hij/zij ziet  (naam van de baby) echt heel graag."

Foto: van een mama met een baby op de schoot, naast de trotse broer.

Dit ga ik zeker gebruiken in de klas.

Gebed 21: mamadag - Moeder Maria

Een aangroeigebedje

"Mama kijkt blij naar mij.
Moeke Maria kijkt blij naar mij.
Mama en moeke Maria allebei, kijken ze blij naar mij.
Mama en moeke Maria allebei blij met mij!"

Die moeke zou ik toch terug vervangen door moeder Maria of vervangen door mama Maria.

foto: een kleuter die kaarsjes zet op de grond.

Gebed 22: Ballonnengebed ?

Foto: Twee kleuters die met een ballon spelen

 "God wat leuk dat er ballonnen zijn..."(beschrijving van wat je er allemaal mee kan mee doen)
"Voor elke kleuter één. We vergeten er niet één"

Ik zou het gebed gebruiken bij de ballonnekesstoet in Duffel, anders zou ik het niet gebruiken. Ik zou dan eerder een gebed over handen maken. En dat mis ik wel in de gebedenklapper.

Handen
Dit zijn mijn handen...
Hou ze vast
En blijf een beetje hier
Dit zijn mijn handen...
Hou ze stevig vast
het zijn er samen vier
Twee handen ... ach...
Wat moet ik ermee
Vier is veel meer
Veel meer dan twee
Dit zijn mijn handen...
Hou ze stevig vast
en blijf een beetje bij me...
 
Toon Hermans

 

 
Het dichten en verzen maken moet men eigenlijk aan kunstenaars moeten overlaten zoals een Toon Hermans er een was.
Daar moet je niet aan uitleggen hoe het kind is, want hij is het kind. Meesterlijk.Een gedicht dat ik gewoon in de klas zou gebruiken. Elke dag een ander kind met twee handen vast houden en dan op het einde een beetje plagen, " Blijf nog even bij mij" wanneer hij of zij wil weggaan.
 
Gebed 23: kleurengebed
 
Foto: Twee kleuters die een parel maken
 
"Een rood blok, een geel lint, een blauwe bal, een groen penseel. Dank je God voor al die kleurrijke dingen waar ik in de klas mee speel."
 
Ikzelf vind God toch dichter bij het wonderlijke van de natuur staan in al zijn kleurenpracht dan bij de kleurrijke speelgoedkast.
 
Gebed 24: activiteitengebed
 
Men begint met " Lieve God", dan noemt men een zestal activiteiten op en dan  eindigt men met " Alles wat ik kan, ja God, ik geniet ervan"!
 
Foto: kinderen in de speeltuin, er is nu wel een kindje met een donkere huidskleur bij.
 
Ik verkies een persoonlijk gebed waarin men die dingen beschrijft die je die dag met hen hebt gedaan.
 
 
Conclusie gebedenklapper
 
In de gebedenklapper spreekt men God en/of Jezus direct aan met de eenvoudige woorden van een kleuter. Doordat ze zo overkomen alsof het gebed zomaar direct te plekke is gemaakt leert het kind dat je God met je eigen woorden kan aanspreken en dat is misschien wel de grootste waarde van de gebedenklapper.
Hier en daar valt men in herhaling en natuurlijk is deze niet volledig. Toch verkies ik zelf toch meer het op het moment ingegeven persoonlijk gebed, een gebed op maat van de betrokken kleuter, de betrokken klas. 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten